DICA-congres 2017: ‘Samen komen we verder’

21 registraties, 17 beroepsverenigingen, 190 specialisten, vele koepelorganisaties en 500.000 geregistreerde patiënten. ‘Kwaliteitsregistraties doen we met elkaar’, zei DICA-directeur Eric Hans Eddes bij de opening van het DICA Congres 2017 op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage.

WHO ziet Nederland als voorbeeld
‘Die samenwerking bij het meten van kwaliteit maakt trots, maar is ook noodzakelijk’, sprak Eddes tegen een zaal met 400 artsen, verpleegkundigen, zorgbestuurders, beleidsmedewerkers, toeleveranciers en andere betrokkenen bij zorgkwaliteit. ‘De Westerse zorgstelsels zijn niet toekomstbestendig. Value-Based Health Care (VBHC) is de enige manier om zorg betaalbaar en doelmatig te houden. Meer samenwerking is onze opdracht, nationaal en internationaal.’ Eddes verwees met trots naar de World Health Organisation (WHO) die VBHC tot speerpunt heeft gemaakt en daarbij Nederland als een van de voorbeeldregio’s in de wereld ziet.

Minder variatie is meer kwaliteit
De DICA-directeur stond stil bij de zeer bemoedigende resultaten van de DICA-kwaliteitsregistraties: minder sterfgevallen na operaties, een afname van wachttijden, meer zorginnovaties, een eerdere beschikbaarheid van nieuwe medicijnen en uitkomsten van zorg die vaak beter zijn dan in het buitenland. Eddes: ‘Uit het afnemen van de variatie in uitkomsten blijkt dat de kwaliteit van zorg in de DICA-registraties constanter wordt. Daar mogen we samen trots op zijn. Maar we zijn er nog niet.’

Nieuw dashboard
DICA zet in op het terugdringen van de registratielast, onder meer door registratie aan de bron, kleinere datasets en het integreren van de stem van de patiënt. Eddes kondigde een nieuwe versie van het DICA Dashboard aan, waarop medische teams binnenkort niet alleen hun eigen zorgresultaten kunnen vergelijken met een benchmark, maar deze ook meteen kunnen koppelen aan financiële uitkomsten (doelmatigheid) en patiëntgerapporteerde uitkomsten. ‘We zijn met elkaar op weg naar een nieuwe health care’, besloot Eddes. ‘Resultaten van kwaliteitsmetingen komen real time beschikbaar in de spreekkamer. We staan op de drempel van een nieuw tijdperk.’